
 

In an age increasingly dominated by technology and the 500-channel universe, 
newspapers continue to play a unique role in our lives. Whether we're looking for 
school board election results, or an opinion on cost-cutting at city hall, newspapers 
are still the first place we turn. They have a long tradition of providing us with the 
information we need to participate, and fulfill, our role as citizens. And that's why 
what's happening today in the Canadian newspaper industry is so alarming. 

Who's Afraid of Conrad Black? 
 
In an age increasingly dominated by technology and the 500 
channel universe, newspapers continue to play a unique role in 
our lives. Whether we're looking for school board election 
results, or an opinion on cost-cutting at city hall, newspapers are 
still the first place we turn. They have a long tradition of 
providing us with the information we need to participate, and 
fulfill, our role as citizens. And that's why what's happening 
today in the Canadian newspaper industry is so alarming.  

Concentration of ownership 
Concentration of ownership in the newspaper business has 
reached an all-time high. The three biggest chains now control 
72 per cent of daily circulation, up from 57 per cent in 1980. At 
the pinnacle of this ownership triangle is Conrad Black. After a year-long spree of 
buyouts and takeovers, Black's Hollinger Corporation now owns over half of Canada's 
daily newspapers. Given the influence of newspapers on our daily lives, any single 
owner with this much power is troubling. The fact that Conrad Black is the owner is 
downright scary.  

Black Saturday 
One of the first paper's to be affected by Black's ownership drive was the Regina 
Leader-Post. When Black took over the paper in March 1996, one-quarter of the staff 
were fired, including four reporters and 15 editorial workers, in a day that came to 
be known as "Black Saturday." The quality and the quantity of coverage suffered 
immediately. According to a study conducted by the University of Regina's School of 
Journalism and Communication, localized beats including agriculture, health and civic 
politics were covered at as little as twenty per cent of their previous levels.  

The "Black" view of Canadian journalism 
It hasn't just been reporters and readers that have been affected by Black's 
ownership. Since his take-over of Southam newspapers in June, several senior 
editors have left their papers over "editorial differences" with their new boss.  

Joan Fraser at the Montreal Gazette was the first to go. After almost two decades at 
the paper, she left, pointing to the "change in approach" at the paper as her reason 
for leaving. Bill Peterson, publisher of the Kingston Whig-Standard was next, citing 
uncertainty within the Southam chain as his reason for leaving. Then the Ottawa 



Citizen was hit with a double whammy, losing editor James Travers in early October, 
followed one week later by the Citizen's editorial page editor, Peter Calamai. In an 
interview with CBC's Joe Schlesinger, Travers said "Mr. Black's view of Southam 
newsrooms is that they are essentially peopled by long-haired dope-smoking freaks 
left over from the 60's." Both Calamai and Travers cited "differences of opinion" over 
the future direction of the paper as their reason for leaving.  

For the most part, Black's "opinion" on the editorial direction of these papers isn't 
hard to discern. Since his take-over, right-wing pundits such as Andrew Coyne and 
Barbara Amiel (Black's wife) have become regular fixtures on the pages of 
newspapers. But just in case their message alone isn't strong enough, Black himself 
has also been known to take over on occasion, commandeering space for his own 
views on Southam's editorial pages.  

The animosity of partisans 
After long-time Southam columnist Chris Young wrote an editorial denouncing Black's 
position on Quebec separation and a possible alliance with the U.S., Black took one-
quarter of the Gazette's editorial page to publish his rebuttal. In that column, he 
stated:  

"This is the latest in a long series of Mr. Young's scurrilous onslaughts against me... 
it is hard to think of an odious left-wing regime he hasn't sympathized with or a 
socialistic or anti-American fad or individual he hasn't endorsed. The animosity of 
such a failed and trivial partisan is somewhat gratifying." Shortly afterwards, Young's 
column was discontinued by Southam newspapers.  

The Paper King 
A CBC documentary on Black's takeover of the Southam chain prompted a similar 
response. When the "Paper King" series was being made, the CBC says Black refused 
to be interviewed. Yet after the two-part series finally aired on The National in late 
October, Black took the opportunity to write, and publish his own lengthy response. 
The resulting article filled the top of the Saturday editorial page in every single 
Southam paper across Canada, dispelling any question about Black's real "opinion" 
on journalism in Canada. Here's an excerpt:  

"Unlike our febrile adversaries in the CBC and the dreary procession of 
tired and authoritarian leftists trotted through their program, we see 
no contradiction between quality and profitability ..... The prospect of 
the varying of the virtual monopoly the soft left has had on central 
outlets of information in Canada has presumably motivated them to 
this fantastic imputation of a conspiracy to a coup de press." (Ottawa 
Citizen, Oct. 26/96)  

The need for diversity in the democratic press 
Clearly, Conrad Black is a media owner with a strong vision for his newspapers. But 
the question the Council wants to raise is: Where are the other visions? Where are 
the dissenting opinions, and the editorial diversity, so crucial to the democratic 
press? With Black's Hollinger Corporation now controlling over one half of Canada's 
dailies, it's a question worth asking.  
 



Pre, Post and Propaganda 
 
NewsWatch Canada study of Vancouver Sun casts a shadow on other Black 
papers  
By Scott Uzelman  

Last fall Conrad Black launched his long-promised National Post. As chairman and 
CEO of Hollinger Inc., Black already controls 60% of the country's dailies. When the 
new national paper was announced in the spring, Donald Babick, president of 
Southam News, a Hollinger subsidiary, declared, "We're serious in our intent to 
create a newspaper that represents all the regions of the country.…There's room for 
another voice.…" Few would disagree. However, research last year into another 
paper owned by Conrad Black, the Vancouver Sun, confirms what many already 
suspect to be true of the Post and other Black papers - they do not adequately 
reflect the diversity of viewpoints in the country.  

Each year, the media watchdog NewsWatch Canada brings together students in the 
School of Communication at Simon Fraser University to conduct content analysis 
studies of important topics in Canada's news media. In 1998, students studied the 
Vancouver Sun - part of ongoing efforts to investigate the effects of increasing 
concentration of ownership. The pre-Hollinger Sun was compared with the Sun after 
the 1996 Hollinger takeover.  

How well does the Sun cover diverse viewpoints? Has the change in ownership 
affected the Sun's ability to reflect the diversity of its community?  

His Master's Voice  
The report compared business and labour coverage in 1987 and 1997 and found 
several disturbing trends. Despite the fact that most Canadians are paid employees, 
the Sun disproportionately emphasizes the concerns and opinions of business. The 
ratio of business to labour stories increased significantly - from 2 to 1 in 1987 to 3 to 
1 in 1997. At the same time, the business section grew from about 10% of the paper 
to 17% in 1997. Business reporting differs fundamentally from news reporting in that 
opposing opinions are largely absent. Of the total coverage given to business and 
labour, business received much more positive coverage than labour (30% vs. 6%). 
As well, business leaders were almost three times as likely as labour leaders to 
appear in the articles examined.  

The NewsWatch study also investigated the Sun's coverage of poverty. Given the 
recent UN report on the growing gap between rich and poor in Canada, poverty 
would seem to be a pressing public concern. However, despite the increase in the 
rate of poverty in B.C. over the last decade (from 15% in 1988 to nearly 18% in 
1996), coverage of this issue actually declined in the Sun. While, on the whole, the 
poor were depicted as victims of social and economic forces, there were significantly 
more articles portraying poor Canadians as lacking the incentive to work and thus 
undeserving of public aid. This finding suggests the Sun presents a less-
compassionate view of the poor in the Hollinger era.  

To more fully explore the link between ownership and content, the study examined 
how the Sun covered its new corporate owner, Conrad Black, and his holding 
company, Hollinger. Hollinger received more favourable coverage than other media 



companies such as Rogers or Thomson. The few negative stories on Black and 
Hollinger were buried, usually in the business section. Recent coverage of Conrad 
Black and Hollinger has been more supportive than it was in the 1980s before Black 
was involved. This recent coverage was also compared with that appearing in The 
Toronto Star. Here, too, the Sun provided less critical coverage of its parent 
company than did the Star (22.7% vs. 42.4% of news stories).  

Friends of the Fraser Institute  
The report examined many other aspects of the Sun. Coverage of Vancouver's 
"Leaky Condo" problem suggested advertising pressures may have influenced news 
content. The diversity of editorial voices declined. The Sun provided the right-wing 
Fraser Institute with more coverage than the left-wing Canadian Centre for Policy 
Alternatives. In addition, the study compared 1986 B.C. provincial election coverage 
with that of 1996. It found that the Sun published more negative editorials and 
opinion pieces on the NDP and its policies in both elections compared with the 
Socreds in 1986 and the Liberals in 1996.  

If the results of the Vancouver Sun study are any indication, the Hollinger-owned 
National Post may not provide the additional "voice" promised by Donald Babick. But 
it may sound familiar.  

Scott Uzelman is a student in the School of Communication, Simon Fraser University. 
Copies of the NewsWatch Canada study can be obtained by contacting:  

NewsWatch Canada  
School of Communications  
Simon Fraser University  
Burnaby, B.C.  
V5A 1S6  
Tel: (604) 291-4905  
Fax: (604) 291-4024  
E-mail: newswtch@sfu.ca  

 


